Bloggen, voor de een peulenschil, voor de ander een crime. Veel ondernemers laten het zakelijk bloggen daarom ook links liggen. Maar waarom is het een gemiste kans als je geen tijd stopt in het schrijven van online artikelen?
Er zijn nog weinig branches te vinden waarin zoekmachine optimalisatie niet wordt toegepast. Het is lastig om dan nog “gewoon” vindbaar te zijn op de voor jou oh zo belangrijke zoekwoorden. De deur wordt hierdoor redelijk op slot gezet. De concurrentie neemt sterk toe en het is knap lastig om het dan goed te doen in de ranking van het grote Google.
Hoe kun je dan toch opvallen tussen al die concurrenten? Juist ja, door meer te schrijven over de onderwerpen waar jij in gespecialiseerd bent. Voor ondernemers is een zakelijke blog dé manier om extra aandacht te genereren.
Wat is bloggen eigenlijk?
Voor wie nog niet weet wat bloggen is. Bloggen is het schrijven van artikelen en teksten om deze vervolgens online met anderen te delen. Zo kun je je reisbelevenissen delen in een reisblog. Maar zakelijk gezien kun je ook je kennis over een bepaald specialisme delen.
Mensen hebben sterk de neiging om zaken te delen met anderen. Het schrijven over jouw passie, jouw interesses of jouw ergernissen is een manier om je kennis en ideeën te delen. Zakelijk dus ook.
Hoe dieper je de materie in duikt en hoe meer je over je passie schrijft, hoe meer je jezelf als specialist neer zet. Specialisten trekken aandacht. De artikelen worden door Google geïndexeerd en worden zichtbaar voor mensen die op zoek zijn naar informatie. Deze mensen raken geïnteresseerd in jouw artikelen. Je krijgt volgers.
Bloggen is niet alleen het delen van informatie | De voordelen van zakelijk bloggen
Naast het delen van informatie heeft bloggen meer functies en voordelen. Denk dus niet als ondernemer dat het alleen tijd en geld kost. Ik zet even alle voordelen op een rij en zal ze daarna verder toelichten.
- Je claimt meer en meer de expert-rol. Jij bent de specialist op jouw onderwerp.
- Je vergroot het bereik bij je doelgroep. En je zorgt voor klantbinding.
- Je vergroot de naamsbekendheid van jouw bedrijf.
- Je versterkt jouw website met relevante en kwalitatieve content. Meer aandacht van Google en je bezoekers. Dit heeft positief effect op de ranking.
- Je zorgt voor meer mogelijkheden tot linkbuilding. Het maakt je site relevanter voor Google.
- Je verhoogt het conversiepotentieel van jouw website.
Expert-rol claimen in jouw branche
Jij weet veel over jouw vak, over jouw producten of over de trends in jouw branche. Waarom zou je deze kennis dan niet delen met jouw doelgroep? Jij bent de specialist. Deze rol als expert kun je claimen door zichtbaar te zijn. Naarmate jouw artikelen meer gevonden worden, wordt je jij steeds meer gezien als de man/vrouw van…. ‘Die moeten we hebben voor ons probleem’.
Bereik vergroten, klantbinding en verkeer
Het plaatsen van artikelen over verschillende onderwerpen zorgt voor een vergroting van je bereik bij je doelgroep. Speel in op de woorden die jouw doelgroep gebruikt bij de zoektocht naar informatie. Focus je per artikel op een ander onderwerp en gebruik per artikel maximaal twee tot drie relevante zoektermen.
Naamsbekendheid vergroten
De artikelen, die je schrijft, verbind je natuurlijk aan de naam van jouw organisatie. Hoe meer artikelen je plaatst, hoe groter de kans is dat je gevonden wordt. Dat betekent ook de naam van je bedrijf wordt getoond. Je zorgt voor extra naamsbekendheid.
Bloggen vergroot niet alleen de kans op vindbaarheid van je website. Je creëert ook een extra mogelijkheid om via sociale platformen extra aandacht te genereren. Dit zorgt voor extra verkeer naar je website.
Sterke website met relevante content | Vergroten van autoriteit
Een website met interessante en relevante content maakt je website sterker. Goede artikelen die de moeite waard zijn om te lezen, omdat ze informatief en interessant zijn verhogen je autoriteit. De pagina’s bouwen waarde op, doordat je links van andere websites ontvangt. En pagina’s bouwen waarde op, doordat je kunt linken van het ene naar het andere artikel. Je website wordt sterker en waardevoller. Ook voor je doelgroep.
Interne en externe linkbuilding
De blog-artikelen zijn uitermate geschikt voor linkbuilding. Linkbuilding is het uitwisselen of verkrijgen van links van en naar je website, maar ook binnen je eigen website. Door de relevante artikelen met elkaar te verbinden creëer je een sterk web van links. Je houdt je bezoekers vast op je website. Ook geven kwalitatief goede blog-artikelen mogelijkheden om van andere websites externe links te ontvangen. Hiermee bouw je extra autoriteit (waarde) op, wat door Google erg gewaardeerd wordt.
Extra conversie en hoger rendement
Het trekken van meer bezoekers brengt ook meer verkooppotentieel met zich mee. Plaats in elk artikel in ieder geval een actie element. Zorg dat je de bezoeker nieuwsgierig maakt. Geef de noodzaak aan van jouw expertise.
Waaraan moet je denken bij het schrijven van een blog
Schrijf met bloggen niet zomaar een verhaal op. Sta eens stil bij het doel. En bepaal vooraf de strategie. Wat zijn belangrijke onderwerpen? Hoe kunnen deze onderwerpen jouw ondersteunen in het verhogen van de omzet? En hoe kan ik artikelen met elkaar verbinden om gebruik te kunnen maken van linkbuilding? Een kort stappenplan hoe je zakelijk bloggen aan kunt vliegen:
- Schrijf voor jezelf een aantal onderwerpen op waarover je wilt schrijven. En waarvan je zeker weet dat er in Google op gezocht wordt.
- Zoek per onderwerp uit op welke woorden veel gezocht wordt, bijvoorbeeld door de Keyword Planner van Google te raadplegen, Google Trends te checken of Google suggest te bekijken.
Google suggest kun je vinden onderaan de zoekresultaten en is te herkennen aan de tekst ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan….’ Met de keyword planner heb je de mogelijkheid om zoekvolume en concurrentie op een zoekwoord te achterhalen. Het probleem is dat je een campagne in moet stellen (deze kan stopgezet worden). Je kunt ook een zoekwoorden analyse uit laten voeren. Naast de Google keywordplanner bestaat er een groot aantal tools, zowel betaald als gratis, waarmee je zoekwoorden kunt ontdekken. Zelf maak ik gebruik van een betaalde variant, Semrush. - Verwerk de zoekwoorden op de correcte manier in de teksten, bijvoorbeeld in de titel van het artikel, in de H1 header (de zichtbare kop op pagina) en in de H2 headers. Dit is simpel in het kort uitgelegd, maar heeft wel aandacht nodig.
- Zoek relevante afbeeldingen om de pagina aantrekkelijker te maken. Zorg ervoor dat je de afbeeldingen “leesbaar” opslaat. Gebruik geen codes, maar de keywords van het onderwerp.
- Bedenk een goede ‘call to action’ om het artikel mee af te sluiten. Een call to action geeft een actie aan die de bezoeker kan opvolgen, bijvoorbeeld ‘contact opnemen’ of ‘vraag iets aan’.
- Heb je al meerdere artikelen geschreven? Zorg ervoor dat je de artikelen met elkaar kunt verbinden door middel van tekstlinks in extra alinea’s.
SEO-optimalisatie tool Semrush
Eerder had ik het al even over de SEO-tool Semrush. Semrush is één van de meest uitgebreide en betaalbare tools die er te vinden is. Hiermee schaf je niet alleen een tool aan om zoekwoorden te vinden. Semrush helpt je ook:
- met het opsporen van technische (SEO) fouten in je website
- bij het schrijven van SEO-proof teksten
- bij het tracken van rankings van je belangrijkste zoekwoorden
- met het plaatsen van je social media berichten
- bij het in kaart brengen van je concurrentie
- etc.
Wil je meer weten over deze tool? Neem dan contact op of lees alles over de tool op de website van Semrush.
Linkbuilding en bloggen
Het is de moeite waard om nog even iets meer uit te leggen over linkbuilding. Linkbuilding is van grote waarde bij de ranking in de zoekmachines. Met linkbuilding verhoog je de populariteit van je website (domein autoriteit en pagerank). Hierdoor is het mogelijk om betere posities te krijgen in de zoekresultaten van Google. Linkbuilding wordt nog gezien als één van de belangrijkste middelen gezien om je positie te beïnvloeden. Het aantal relevante links is belangrijk voor de beoordeling van jouw website. De linkwaarde van de externe links hebben invloed op de domein- en paginawaarde en op de Pagerank van je website. Deze waarden zijn voor Google erg belangrijk om te bepalen hoe populair een website eigenlijk is. En is dus ook bepalend op welke positie jouw website thuishoort in de zoekresultaten. In dit geval gaat het dus om relevante links, die jouw website krijgt van andere websites (domeinen). Je spreekt dan van externe linkbuilding. Maar spreek je over het linken van de ene pagina naar de andere pagina binnen jouw eigen website. Dan heb je het over interne linkbuilding. Met interne linkbuilding versterk je de pagina’s van je website en deel je de opgebouwde waarde van de ene pagina met de andere pagina. Je vormt als het ware een spinnenweb van links. Voor een spinnenweb geldt dat één draad minder sterk is dan vele draden bij elkaar. Zo werkt het ook met interne linkbuilding.
Zakelijk bloggen heeft echt wel voordelen
Natuurlijk zijn er snellere mogelijkheden om je als bedrijf in de spotlights te zetten. Maar niet met niets zeggende berichtjes houd je de doelgroep niet vast. Een blog is een uitstekende manier om je doelgroep te boeien en te binden aan je bedrijf. Goed, er gaan weken overheen voordat een blog-artikel door Google wordt opgepikt en een beetje goed gepositioneerd wordt in de zoekresultaten. Maar je hebt voor je sociale kanalen een prachtig onderwerp om aandacht en verkeer te genereren. Beetje bij beetje bouw je aan een sterke website en aan een goede naamsbekendheid.
Zelf geen tijd om te bloggen?
Heb je zelf geen tijd om te bloggen? Heb je het schrijven wel in je, maar komt het er niet uit. Of duurt het schrijven van een alinea een paar dagen? Dan is onze blogservice iets voor jou.
Elke maand een professionele blog online. Meer weten over de mogelijkheden?